حمایت از توسعه کسب و کار زنان روستایی با استفاده از همکاری های بین المللی و جلب کمک های مالی از سازمان های بین المللی

توجه سازمان های بین المللی به موضوع زنان و پیش بینی اعتبارات بلاعوض ویژه  برای حمایت از برنامه های توانمندسازی زنان  موجب  تقویت ارتباط و توسعه همکاری های این دفتر با سازمان های تخصصی بین المللی و منطقه ای شده است. به طوری که دفتر  از بدو تاسیس همراه با تعامل و همکاری با اینگونه سازمان ها توانسته است از کمک های مالی و فنی آنها برای توسعه فعالیت های زنان و دختران روستایی و ارتقا معیشت خانوار بهره گیری نماید.

برای مثال می توان به دو طرح اصلی اینگونه کمک ها اشاره کرد:

1. طرح توسعه امنیت انسانی GGP  با همکاری سفارت ژاپن

2. طرح توسعه امنیت غذایی تله فود    Telefood با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد

تصاویری از همکاری های مشترک با سفارت ژاپن

 

اکنون به معرفی بیشتر این دو طرح می پردازیم:

1. طرح توسعه امنیت انسانی GGP- Grant Assistance for Grassroots Human Security Projects

این طرح تحت عنوان GGP از محل کمک های بلاعوض دولت ژاپن ، با هدف کلی کمک به توسعه و رفاه جوامع روستایی از طریق اعطای اعتبارات بلاعوض برای اجرای پروژه های توسعه امنیت انسانی در مناطق کم برخوردار روستایی اجرا می شود. این طرح ابتدا در  سال 1382  به دنبال زلزله مهیب در استان های قزوین، زنجان و همدان در پی دیدار سفیر وقت ژاپن با مدیرکل وقت دفتر امور زنان روستایی آغاز شد و از همان زمان تاکنون ادامه یافته است. این پروژه ها به تدریج ماهیت کمک رسانی خود را تغییر دادند و به مرور ، به صورت پروژه های ترویجی- توسعه ای و الگویی در سطح روستاها برای گروه های زنان و دختران کم برخوردار اجرا شدند. طی این همکاری مشترک، 16 پروژه نیمه صنعتی به صورت ساخت و تجهیز انواع کارگاه های تولید، فرآوری و پرورش دام و طیور برای زنان در مناطق روستایی اجرا شده است.   این طرح ها

نتایج و دستاوردها:

- تامين هزينه هاي ساختمان و تجهيزات 16 طرح در 16 استان کشور در زمینه های مختلف کشاورزی به صورت ساخت و تجهیز 40 جایگاه کوچک پرورش دام و طیور و ساخت و تجهیز 11 کارگاه نیمه صنعتی صنایع فرآوری ، تبدیلی و تکمیلی در مناطق روستایی کشور

هدف کلی طرح GGP:

کمک به توسعه امنیت انسانی و رفاه در جوامع روستایی کم برخوردار

تصاویر برخی پروژه های توسعه امنیت انسانی GGP در استان ها:

DSCF0472

افتتاح اولین پروژه GGP ( بعد از زلزله سال 1381) در استان قزوین در سال 1382 با حضور مدیرکل وقت دفتر و سفیر ژاپن

 

 

 

اجرای پروژه GGP در زمینه ساخت و تجهیز واحدهای پرورش دام شیری برای زنان زلزله زده

 

 

2. طرح تله فود (Telefood) تحت برنامه امنيت غذايي از اعتبارات بلاعوض سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد- FAO

دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری همکاری مشترک خود با سازمان فائو را از سال 1377 آغاز و در خلال این همکاری 20 ساله توانست با جذب اعتبار بین المللی بلاعوض معادل314373 دلار آمریکا تعداد  32 پروژه امنیت غذایی در 25 استان کشور برای زنان روستایی و عشایری اجرا نماید.

تله فود در واقع، اعتبار بلاعوض ويژه اي برای  حمایت از صنایع خرد و متوسط روستایی با هدف تامین امنیت غذایی خانوار روستايي با محوریت زنان است.

این طرح که از سال 1377(میلادی 1998) آغاز شده بود، در سال 1396 برابر با سال 2017 میلادی با اعلام کتبی از سوی دفتر نمایندگی فائو خاتمه یافت.


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0