- ماده (59) قانون احكام دائمي برنامه‌‌هاي توسعه كشور:

وزارت جهاد کشاورزی مکلف است به‌ منظور توانمند سازی تولید کنندگان و ایجاد بستر مناسب انتقال دانش و یافته‌های تحقیقاتی به آنان، در قالب طرح نظام نوین ترویج نسبت به راه‌اندازی شبکه مدیریت دانش، بازسازی و تجهیز کلیه مراکز جهادکشاورزی، تعیین پهنه‌های تولیدی و اختصاص یک کارشناس به هر پهنه، به‌روزرسانی دانش مروّجان و شبکه عاملان ترویج و به‌کارگیری کلیه فنون ترویجی در عرصه‌های تولیدی اقدام نماید.

 

- بند ث ماده 31 قانون برنامه پنجساله ششم:

سرمایه‌‌گذاری مورد نیاز جهت انجام امور تحقیقاتی و نظام نوین ترویج و انتقال فناوری، تقویت شرکتهای دانش‌بنیان، استقرار مدیریت دانش و تجهیز مراکز جهادکشاورزی

 

- فرمان مقام معظم رهبري مبنی بر تشکیل بسيج سازندگي در سال 1379:

طرح بسيج سازندگي در ادامه حركت ارزشمند جهاد سازندگی که با فرمان امام راحل در اوایل انقلاب شکل گرفت، حاصل انديشه والاي رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه در تاريخ هفدهم ارديبهشت ماه سال 1379 به منظور هويت بخشيدن و شخصيت دادن به جوانان و برنامه‌ريزي جهت مشاركت دادن آنان در سازندگي و توسعه عرصه‌هاي عمراني، كشاورزي و منابع طبيعي، روستاها و مناطق محروم با همكاري مشترك وزارت جهاد كشاورزي و نيروي مقاومت بسيج تهيه شده است.

اين طرح به منظور بهره‌گيري از اوقات فراغت جوانان و فراهم كردن زمينه و عرصه مناسب جهت فعاليت آنان، تسريع در اجراي فعاليت‌هاي بخش كشاورزي، آموزش و افزايش مهارت جوانان و دانش آموختگان اين بخش و در نهايت افزايش توليد و درآمد روستاييان، برنامه‌ريزي و به اجرا در می‌آید.

 

- ماده 46 (تبصره 2 بند ث) قانون احکام دائمی برنامه‌‌هاي توسعه كشور: 

به دستگاه‌های اجرائی اجازه داده می‌شود متناسب با ميزان آمادگی سازمان بسيج سازندگی، اجرای بخشی از فعاليت های آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و غنی سازی اوقات فراغت و پروژه های عمرانی خود از قبيل احداث و تعمير مساجد، مدارس و خانه های بهداشت روستایی، بيابان زدایی، جنگلکاری، آبرسانی به روستاها در مناطق محروم روستایی و مرزی براساس مقررات جاری کشور به آن سازمان واگذار نمایند تا با استفاده از نيروهای داوطلب بسيجی و مردمی و جوانان و متخصصان به نحو سازمان یافته، اجراء کند.

 

- قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور:

تبصره4 ماده 2: مراكز موضوع اين ماده موظف به رعايت سياستهاي حاكميّتي و برنامه‌هاي ابلاغي از سوي وزارت جهاد كشاورزي و دستورالعملهاي ابلاغي از سوي سازمانهاي نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و نظام دامپزشكي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشند. در غير اين صورت، وزارت جهاد كشاورزي موظف است در رابطه با ادامة فعاليت آنان اقدامات قانوني لازم را به عمل آورد.

ماده6: دولت مكلف است وظايف تصدي‌گري خود در خصوص اقدامات اجرائي خريدهاي تضميني، تهيه و توزيع كليه نهاده‌هاي توليد، اقدامات اجرائي خريد، انبارداري و توزيع اقلام موردنياز تنظيم بازار، ادارة كشتارگاهها، آزمايشگاه‌هاي گياهي و دامي (به جز آزمايشگاههاي مرجع به تشخيص وزارت جهاد كشاورزي و تصويب هيأت وزيران)، انبارها، سيلوها، سردخانه‌ها، صنايع تبديلي و تكميلي، امور اجرائي آموزشي، ترويجي و بيمه‌گري را متناسب با وظايف و اختيارات هر تشكل، به تشكلهاي موضوع مواد (2) و (5) اين قانون، مطابق با قوانين و مقررات مربوط واگذار نمايد.

تبصره 3 ماده 6: دولت موظف است تا استقرار كامل اين تشكلها و توانمندسازي آنها، حمايتها و پشتيبانيهاي لازم از آنها را به عمل آورد.

 

- سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:

باتوجه به ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی و مفاد اصل ۴۳ و به‌منظور:

- شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی.

- گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به‌منظور تأمین عدالت اجتماعی.

- ارتقاء کارآیی بنگاههای اقتصادی، و بهره‌وری منابع مادی و انسانی و فناوری.

- افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی.

- افزایش سهم بخشهای خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی.

- کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیتهای اقتصادی.

- افزایش سطح عمومی اشتغال.

- تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوار‌ها.

مقرر میگردد:

الف- سیاستهای کلی توسعه بخش‌های غیردولتی و جلوگیری از بزرگ‌شدن بخش دولتی

ب- سیاستهای کلی بخش تعاونی

ج- سیاستهای کلی توسعه بخشهای غیردولتی ازطریق واگذاری فعالیت‌ها و بنگاههای دولتی *

د - سیاستهای کلی واگذاری

هـ - سیاستهای کلی اعمال حاکمیت و پرهیز از انحصار

* نظام ابلاغی واگذاری تصدی‌های وزارت جهاد کشاورزی

 

- سند تحول بنیادین نظام آموزش و ترويج کشاورزي:

اقدامات اساسي سند تحول بنیادین نظام آموزش و ترويج کشاورزي در حوزه شبکه عاملین ترویج کشاورزی عبارتند از

- بازتعریف و ساختاربندی مجدد مراکز جهاد کشاورزی

- استمرار تجهيز و تکميل مراکز جهاد کشاورزي دهستان

- توسعه و توانمندسازی شبکه عاملین ترویج غیردولتی

- توسعه ترویج خصوصی




    6.1.10.0
    گروه دورانV6.1.10.0