جمعه, 31 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 69
  • کد خبر : ۲۲۷۵۲
دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی خبر داد:
آخرین برنامه از گام اول رویدادهای ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق كشاورزی با موضوع گلرنگ برگزار شد

آخرین برنامه از گام اول رویدادهای ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق کشاورزی با موضوع کشت‌های پاییزه، با پرداختن به محصول گلرنگ روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه سال جاری در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به‌صورت وبیناری برگزار شد.

 

در این برنامه وبیناری مهندس مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت گیاه گلرنگ به‌عنوان گیاهی که مقاومت بالایی در کم‌آبی و شرایط مختلف آب و هوایی دارد، اظهار کرد: این گیاه علاوه بر مقاوم بودن در مناطق کم‌درآمد کشاورزی کشور نیز باعث درآمدزایی برای کشاورزان می‌باشد.

وی با بیان اینکه گلبرگ‌های گیاه گلرنگ هم در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کشت این محصول را برای کشاورزان مقرون به‌صرفه‌تر کرده است، افزود: با در نظر گرفتن بحث امنیت شغلی کشاورزان امکانات یارانه‌ای که به این محصول برای تهیه بذر و کود اختصاص داده شده است، نسبت به سایر دانه‌های روغنی بیشتر است.

مهندس مهاجر با اشاره به اقدامات موثری که برای کشت این گیاه در نظر گرفته شده است، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به معرفی ارقام مناسب کشت، ایجاد روش برداشت به‌صورت مکانیزه، استفاده از گلبرگ این گیاه در صنایع غذایی و ارایه قیمت تضمینی برای خرید این دانه روغنی اشاره کرد.

در بخش دیگری از این نشست وبیناری، مهندس اسکندری مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان اصفهان ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران اجرای این رویدادهای ملی و همچنین همکاران ترویج، کارشناسان مسئول مروج پهنه، محققان و سایر همکاران گفت: بیش از ۹۰ درصد از شهرستان‌های استان اصفهان به این برنامه وبیناری وصل شده اند که نشان از توجه ویژه و استقبال آن‌ها از اینگونه برنامه‌ها و رویدادهای ترویجی است.

 وی ادامه داد: امیدواریم این جلسات استمرار داشته باشد و سود آن برای کشاورزان و بهره‌برداران کشور مشهود باشد.

مهندس رستمی معاون تولیدات گیاهی استان اصفهان نیز با بیان اینکه ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی این استان زراعی است، گفت: ۲۸۰ هزار هکتار از این اراضی کشت گیاهان مختلف را به خود اختصاص داده است.

مهندس رستمی افزود: ما در محصولات زراعی تنوع بسیاری داریم و با توجه به محدودیت‌های کم‌آبی، تنوع محصولات زراعی و باغی در همه جای استان نمی‌تواند رعایت شود. در همین راستا گلرنگ محصولی است که خاستگاه آن شرق استان اصفهان است و با توجه به اینکه این گیاه پایبند شرایط آب و هوایی نیست و بسیار گیاه سازگاری در مقابل گرما و سرما است، بنابراین در این استان کشاورزان به همراه خانواده‌هایشان در کاشت داشت و برداشت این محصول فعالیت می‌کنند و کشت محصول گلرنگ در اشتغال و معیشت خانوار روستایی تاثیر به‌سزایی دارد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0