شنبه, 8 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۹:۵۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 175
  • کد خبر : ۲۵۴۰۰
رونمایی از 4 جلد كتاب آموزشی  با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در همایش ملی روز جهانی تنوع زیستی

رونمایی از 4 جلد کتاب آموزشی  با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست،

در همایش ملی روز جهانی تنوع زیستی

 

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر  و رئیس سازمان در همایش روز جهانی تنوع زیستی گفت: حفظ تنوع زیستی به گفتمان غالب و فراگیر در کشور تبدیل شود.

هم‌زمان با (22 می /یکم خردادماه)، روز جهانی تنوع زیستی از 4 جلد کتاب آموزشی  با عنوان‌های  « مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست »، «دستورالعمل برنامه‌ریزی حفاظت از گونه‌ها»، «ماهیان فراموش‌شده جهان »، «فهرست گونه‌های ماهیان» با حضور دکتر علی سلاجقه ، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، رونمایی شد.

750 (9).jpg

این آثار با نظر اساتید، صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه تنوع زیستی  و باهدف روشنگری، آموزش و ترویج فرهنگ محیط‌زیست تدوین و منتشرشده است.

گفتنی است؛ این کتاب‌ها به همت معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی تهیه‌شده است.

سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در همایش روز جهانی تنوع زیستی که در محل سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست یکشنبه ۱ خرداد همزمان با روز جهانی تنوع زیستی برگزار شد، با اذعان بر این موضوع که تهدید تنوع زیستی به معضلی برای همه جهان تبدیل شده است و وضعیت تنوع زیستی در جهان خوب نیست ابراز امیدواری کرد  نتایج این همایش بتواند منشأ تاثیرات معنی دار در حوزه کشاورزی، محیط زیست و تنوع زیستی کشور شود.

750 (4).jpg

وی تنوع ژنتیک را عامل بقای هر اکوسیستم که می تواند نقش زیادی در کشاورزی و تامین امنیت غذایی پایدار داشته باشد خواند و تاکید کرد: حفظ تنوع زیستی باید تبدیل به یک گفتمان غالب و فراگیر در کشور گردد و در این راستا نقش رسانه‌ها نقش بی بدیل و تاثیرگذار است.

دکتر خیام نکویی با اذعان بر این موضوع که کشور ایران از نظر تنوع گونه ای از کشورهای سرآمد جهان است و مهد تنوع زیستی بسیاری از گونه هستیم. به تصویب قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی سال ۹۶ با محوریت وزارت جهاد کشاورزی اشاره نمود و از آن بعنوان راه مناسبی برای حفاظت ذخایر ژنتیکی نام برد و دستیابی به این مهم را نیازمند مشارکت سایر دستگاه‌ها در تقویت این حوزه و حفظ منابع ژنتیکی دانست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ایجاد نسخه پشتیبان بانک های ژن به عنوان یک مطالبه ملی و لزوم شناسایی ژن های منحصر بفرد و گونه های بومی ایران که می تواند تاثیر بسیار زیادی در حفظ منابع تنوع زیستی داشته باشد تاکید کرد و با اشاره به چالش‌هایی همانند گرم شدن زمین و زیست بوم های جهانی و کم آبی در جهان که موجب کاهش سطح زیر کشت در جهان شده است اظهار داشت: ده ها هزار گونه در سطح جهان در حال انقراض می باشد و این مهم تلاش بیشتر سران جهانی را در راستای کاهش سرعت آن و تدبیر و تمهیدات لازم در مسیر حفظ تنوع زیستی را می طلبد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر پروتکل های جهانی می تواند یکی از مسیر هایی باشد که کمتر بشر به تنوع زیستی دست اندازی داشته باشد اظهار داشت: پروتکل ها و کنوانسیون ها وقتی ارزشمند است که بتوان زیرساخت‌های لازم برای استفاده از ظرفیت های آنها به نحو ممکن را مهیا کرد.

دکتر خیام نکویی با اشاره به اهداف کنوانسیون تنوع زیستی و تاکید بر اجرای نمودن آن توسط کلیه کشورهای جهان که همانا می تواند موجب ارتقای حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع تنوع زیستی شود گفت: برخی از کشورهای استکباری تنها در راستای اولویت های مرتبط با توسعه اقتصادی و اجتماعی خود در این مسیر گام می نهند و این مهم می‌تواند کنوانسیون و پروتکل های جهانی را برای دستیابی به اهداف عالی خود در حفظ تنوع زیستی با مشکل مواجه نماید.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: با توجه به شعار سال کنوانسیون تنوع زیستی در راستای تامین امنیت غذایی پایدار می بایست تمهیدات لازم برای بهره برداری و حفظ منابع تنوع زیستی و تامین یک امنیت غذایی پایدار اندیشیده شود.

دکتر خیام نکویی با اذعان بر اینکه تأمین امنیت غذایی پایدار یک استراتژی ملی در کشور است بر کاهش استفاده از منابع آبی تاکید نمود و خواستار افزایش عملکرد در واحد سطح با ایجاد یک انقلاب بهره وری در حوزه بخش کشاورزی شد و گفت: این امر با توجه به پتانسیل های موجود در کشور عملی می باشد.

دکتر خیام نکویی با اذعان بر این موضوع  که ایران از ۸کشور تنوع زیستی جهان است و بیش از ۸ هزار گونه تنوع زیستی در کشور وجود دارد اظهار داشت: بعضی مواقع یک ژن می تواند یک تحول در حوزه امنیت غذایی کشور داشته باشد و همه آن به ایجاد زیرساخت های تنوع زیستی برمی گردد.

دکتر زند مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران با اشاره به نقش مخرب انسان در تهدیدات تنوع زیستی، گزارشی از وضعیت گونه های در معرض انقراض و اهمیت بقای آنان ارائه داد.

 

750 (7).jpg

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0