جمعه, 10 فروردين 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ 
  • تعداد بازدید : 322
  • کد خبر : ۲۴۰۱۸
گزارش عملكرد فعالیت های آموزشی و ترویجی مراكز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی سیستان، ایرانشهر، ایلام، دزفول و خوزستان ارایه شد. تجهیز هنرستان های كشاورزی اولویت برنامه های آموزشی ترویجی مراكز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی كشور

گزارش عملکرد فعالیت های آموزشی و ترویجی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان، ایرانشهر، ایلام، دزفول و خوزستان ارایه شد.

تجهیز هنرستان های کشاورزی اولویت برنامه های آموزشی ترویجی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، گزارش عملکرد فعالیت های آموزشی و ترویجی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان، ایرانشهر، ایلام، دزفول و خوزستان در جلسه شورای مدیران موسسه آموزش و ترویج کشاورزی روز دوشنبه 29 شهریورماه ارایه شد.

دکتر علی اکبر مویدی در این نشست، با تاکید بر این موضوع که تجهیز هنرستان های کشاورزی باید اولویت برنامه‌های آموزشی ترویجی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور باشد، افزود : ارایه این گزارش ها سبب خواهد شد تا مدیران ستادی بیشتر با مسایل و چالش های مراکز آشنا شوند و در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کلان این مهم  مد نظر قرار گیرد.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد، برخی از مراکز در اصطلاح کم برخوردارتر هستند به خاطر شرایط جغرافیایی، اقلیمی، بعد مسافتی و دیگر مسایل که باید از لحاظ اعتباری به صورت ویژه تری دیده شوند.

دکتر مویدی ضمن تقدیر از فعالیت های مثبت آموزشی ترویجی که در مراکز به صورت جدی پیگیری می شود، بر اهمیت مستندسازی این فعالیت ها تاکید کرد و گفت : باید مراکزی که موفق تر عمل کرده اند، فعالیت های موثر و مثبت آنها به عنوان الگو در کل کشور  تعمیم داده شود.

در ادامه نشست، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان (زابل) عملکرد آماری حوزه آموزش بهره برداران را 11075 نفر روز در سال 99 عنوان کرد و گفت : در حوزه کارکنان وظیفه  2830 نفر روز و کاردانش و فنی و حرفه ای 176 دانش آموز در 4 دوره درسال 99 شرکت کرده اند.

دکتر ناروئی راد آموزش های سنجش مهارت را 72 نفر و آموزش های ضمن خدمت کارکنان را 640 نفر روز عنوان کرد و گفت در شبکه آموزش کشاورزی 25 دوره استانی و 3 دوره ملی برگزار کرده ایم.

وی در بحث اثربخشی طرح یاوران تولید اظهار کرد : درخصوص افزایش بهره وری انگور یاقوتی 6 جلسه، افزایش بهره وری گندم 5 جلسه و افزایش بهره وری جالیز 6 جلسه برگزار شده است و پیش بینی سال 1400 برای آموزش بهره برداران 16000 نفر روز، زنان روستایی 12500 نفر روز، کارکنان وظیفه 750 نفر روز ، کاردانش و فنی و حرفه ای 100 نفر ، امور عشایر 1500 نفر روز، سنجش مهارت 110 نفر، کارکنان وظیفه 2500 نفر روز و دوره های شاک را 40 دوره عنوان کرد.

دکتر میری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان (ایرانشهر )  ضمن برشمردن پتانسیل های زراعت، باغبانی، دام و طیور و شیلات استان اظهار کرد : مشارکت در برنامه های انتقال یافته های تحقیقاتی، مشارکت در اجرای سایت های جامع الگویی ، روز مزعه و تالار ترویج از جمله فعالیت های آموزشی ترویجی این مرکز است.

وی افزود : 180 دقیقه برنامه رادیویی تلویزیونی و 10 مورد ویدئو کنفرانس، توصیه های فنی اثرگذار (یافته های ترویجی) توصیه کشت رقم کنار پیشین، رقم خرمایی برهی، کشت مکانیزه کلزا، کشت کینوا، بذرمال کردن ، کشت آناناس از دیگر فعالیت های آموزشی ترویجی این مرکز به شمار می رود.

دکتر میری همچنین به 15750 نفر کارکنان وظیفه و بهره برداران در سال 99 آموزش دیده اند، 56 نفر در واحد آموزشی چابهار، 20 مورد سخنرانی شبکه شاک اشاره کرد و پیش بینی برنامه های 1400 را در حوزه های مختلف تشریح کرد.

دکتر عسگر جوزیان رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام، در ابتدا وضعیت نیروی انسانی معاونت آموزشی این مرکز را تشریح کرد و گفت : 6517 نفر روز آموزش کارکنان، جذب 38 نفر دانش آموز در شاخه کاردانش در 4 هنرستان، 10776 نفر روز آموزش بهره برداران و کارکنان وظیفه، 146 دوره ملی و استانی در شبکه شاک را از جمله فعالیت های آموزشی ترویجی این مرکز در سال 99 عنوان کرد.

دکتر جوزیان درخصوص طرح یاوران تولید گفت : محققان در مسایل و مشکلات اساسی کشاورزی ورود کرده اند. همچنین 69 مورد فعالیت پژوهشگر مروجان ارشد، 3 فقره طرح تحقیقی ترویجی و مشارکت در تدوین نشریات و یافته های ترویجی از دیگر فعالیت های انجام شده در این طرح است.

وی برای سال 1400 ، پیش بینی 108 دوره آموزشی شاک، 48 دوره آموزش کارکنان، 40 دانش آموزش در 5 رشته مهارتی، 63240 نفر آموزش بهره برداران و 900 نفر آموزش کارکنان را عنوان کرد.

دکتر سیدمحمود طبیب غفاری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی دزفول 1710 با اشاره به  نفر آموزش گلخانه ، 13493 نفر روز آموزش بهره برداران، بالغ بر 9 دوره برای هر مدرس در شبکه شاک، 25 گزارش اثربخشی طرح یاوران تولید را بخشی از فعالیت های آموزشی ترویجی سال 99 این مرکز عنوان کرد.

دکتر طبیب غفاری با اشاره به پایلوت های آموزشی ترویجی گندم، چغندرقند پاییزه، مشارکت در برگزاری سایت های الگویی، فعاایت های آموزشی ترویجی ویژه در گلخانه ها، پروژه های تحقیقی ترویجی ارقام برتر، توسعه و ترویج روش بی خاک ورزی کشت گندم، شبدر، ماش، سویا، لوبیا، ذرت، برنج و کلزا ، عنوان کرد: پیش بینی ما در سال 1400 برای طرح یاوران تولید فعالیت جدی در این حوزه ها می باشد.

وی طرح تحقیقی ترویجی بهبود و بهره وری آب در زراعت ذرت کاشت مستقیم در بقایای گندم و همکاری در تدوین نشریات ترویجی، تولید 60 دقیقه برنامه های تلویزیونی را از دیگر فعالیت های اثربخش آموزشی ترویجی این مرکز معرفی کرد.

در پایان این نشست، معاون آموزشی  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، 58 دوره در سال 99 و  78 دوره در 6 ماهه اول سال 1400 آموزش کارکنان، 136 نفر دوره کاردانش در سال 99 ، 542 نفر در روز مزرعه و روز انتقال یافته ها آموزش دیده اند.

وی افزود : 8 نشریه ترویجی، 27 برنامه تلویزیونی و 5 برنامه رادیویی از دیگر فعالیت های این مرکز در حوزه آموزش و ترویج می باشد.

دکتر بهرام اندرزیان در خصوص یاوران تولید، در کشت گندم و کلزا، احصا مشکلات و دسته بندی توصیه های فنی و اثربخش و برگزاری 5 کارگاه آموزشی به صورت پکیج کامل، از فعالیت های اثربخش محققان و مروجان عنوان کرد و برنامه عملیاتی مرکز در سال 1400 را تشریح نمود.

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0