پنج‌شنبه, 6 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 283
  • کد خبر : ۲۲۸۲۷
با حضور رییس سازمان جهادكشاورزی استان فارس؛ در یكشنبه‌های استودیو كشاورز ظرفیت‌های كشاورزی استان فارس تشریح شد

با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس؛

در یکشنبه‌های استودیو کشاورز ظرفیت‌های کشاورزی استان فارس تشریح شد

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر محمدمهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در برنامه اینترنتی استودیو کشاورز که  روز یکشنبه دوم آذرماه سال جاری به‌صورت زنده پخش شد، ضمن معرفی توانمندی‌های کشاورزی استان فارس اظهار کرد:  کشاورزی استان فارس دارای رتبه اول در تولید محصولات باغی، رتبه دوم در تولید محصولات زراعی، رتبه سوم در تولید عسل و رتبه چهارم در شیلات در کشور است.

دکتر قاسمی با بیان اینکه استان فارس به دلیل اقلیمی که دارد، ویترین محصولات کشاوری به حساب می‌آید، گفت: افتخار ما این است که کشاورزان فهیم و سخت کوشی داریم. وی افزود: ما محصول گندم را طی دو زمان متفاوت در استان برداشت می‌کنیم و گیاه کینوا که یک محصول جدید است در این استان کشت می‌شود که باید روی صادرات و فرآوری و مصرف داخلی این محصول بیشتر کار شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، در ادامه سخنان خود گفت: حدود ۱۱ درصد از کل تولیدات کشاورزی در این استان تولید می‌شود. وی با بیان اینکه تولید گیاهان دارویی در استان فارس به‌صورت ویژه مد نظر قرار گرفته است تاکید کرد، کشت گیاهان دارویی از لحاظ بازار کسب و کار و معیشت کشاورزان مهم است.

دکتر قاسمی با اشاره به اینکه، در جذب  کارگر ماهر گلخانه برای مهارت‌آموزی،  ۸۰ درصد رشد داشته‌ایم، گفت: با توجه به کمبودهای بارندگی گلخانه یکی از روش‌های بهره‌وری آب، بین ۵ تا ۱۵ درصد می‌باشد که تولید مستمر و کاهش ریسک‌های اقلیمی از خصوصیات آن است و توسعه در روستاها و فضای کسب و کار گلخانه‌ها از سال ۹۲ در این استان حدود ۶ برابر شده و هفت هزار هکتار گلخانه در برنامه کشاورزی استان فارس هدف‌گذاری شده است. وی افزود: همچنین بالغ بر ۱۶۰۰ کارگر ماهر موجود داریم و بالغ بر ۱۴۰۰ متقاضی مهارت‌آموزی در این حرفه را دارا می‌باشیم.

دکتر محمد مهدی قاسمی  درخصوص بحث هنرستان‌های کشاورزی نیز گفت: خوشبختانه اولین هنرستان کشاورزی دخترانه در استان فارس راه‌اندازی شده است. ما باید روی فارغ‌التحصیلان کشاورزی این هنرستان‌ها کار کنیم و آن‌ها را مهارت‌آموخته، وارد بازار کسب و کار کنیم.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به اینکه نیاز ما با توجه به جمعیت و شرایط، توان‌افزایی با استفاده از مهارت‌آموزی و تلفیق علم و دانش و تجربه است، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید اتفاقات خیلی خوبی در این زمینه افتاده است، از جمله توجه ویژه به مراکز جهاد کشاورزی و جذب کارشناسان مروج و اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی از کارهای مهمی است که در این دولت رقم خورده است.

 دکتر قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بالاترین رکورد آموزش بهره‌برداران و توانمندسازی آن‌ها در استان فارس است. ما بر روی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی به‌عنوان بخش مولد اقتصادی و مقتدر امنیت غذایی به‌صورت ویژه ورود پیدا کرده‌ایم، برای مثال مزارع الگویی ما در قالب طرح امید از طریق کشاورزان پیشرو، الگویی برای آموزش و یادگیری دیگر بهره‌برداران است و هر ساله حدود ۴۰۰ مزرعه الگویی داریم.

وی درخصوص موضوع جنگل و مرتع و فعالیت‌های آبخیزداری نیز گفت: حدود ۱۰ درصد از اراضی استان جنگل‌ها و مراتع هستند که با فرمان مقام معظم رهبری و حمایت صندوق توسعه ملی آبخیزداری جایگاه خودش را پیدا کرده است، در زمینه‌های جلوگیری از فرسایش و حفظ پوشش جنگل و مرتع، کارهای زیادی انجام می‌شود.

دکتر قاسمی با بیان اینکه استان فارس رتبه دوم کشور در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی را دارد، گفت: ما با افزایش سردخانه‌ها، علاوه بر این که از فساد محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کنیم به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز کمک کرده‌ایم. وی تصریح کرد: سعی ما بر این بوده است که در اعطای مجوز ها و تسهیلات، بروکراسی‌های اداری را کمتر کنیم و تسریع و تسهیل لازم را انجام دهیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دلسرد نشوند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0