جمعه, 7 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۰۲ 
  • تعداد بازدید : 226
  • کد خبر : ۲۲۸۰۷
آموزش و ترویج برنامه‌ریزی پایدار و سرمایه‌گذاری زیربنایی در بخش كشاورزی است

آموزش و ترویج برنامه‌ریزی پایدار و سرمایه‌گذاری زیربنایی در بخش کشاورزی است

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به نقل از  خبرگزاری ایانا، مهندس محمدعلی طهماسبی سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح همزمان برنامه آموزشی نیروی ماهر گلخانه در ۹ استان کشور، گفت: این برنامه آموزشی با تاکید بر مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اصفهان، تهران، جنوب کرمان، خراسان رضوی، فارس، لرستان، مرکزی و یزد در حال اجرا است.

مهندس طهماسبی با بیان اینکه نیروی انسانی ماهر نیاز به آموزش دارد، ادامه داد: آموزش در واقع سرمایه‌گذاری زیربنایی است و فرد آموزش دیده می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و کیفیت محصولات را بالا ببرد.

وی با اشاره به این که تامین نهاده‌ها و سازه‌های گلخانه‌ای هزینه بالایی دارد، تصریح کرد: باید فعالیت‌های بخش گلخانه‌ای در قالب زنجیره‌ها و با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود انجام شود. چراکه فعالیت گلخانه‌ها در قالب زنجیره اعم از توجه به مسایل زیست‌محیطی، باقیمانده سموم، آفات قرنطینه‌ای و ... می‌تواند صادرات این محصولات را افزایش دهد.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در کشور ایجادشده و امیدواریم به برنامه 4 هزار 600 هکتاری پیش‌بینی شده برنامه مصوب و ابلاغی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید توسعه گلخانه‌ها برای امسال دست یابیم.

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در گذشته شاهد آن بوده‌ایم که در بسیاری از طرح‌ها با صرف هزینه‌های گزاف به دلیل کم‌توجهی به آموزش و تربیت نیروی کار ماهر به هدف مورد نظر نرسیده‌ایم. بنابراین پرورش نیروی کارآمد و کارآفرین از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

 دکتر بازرگان یادآور شد: ظرفیت‌های آموزش در زراعت، دامپروری، باغبانی و سایر حوزه‌های وزارت جهاد کشاورزی فراهم است و با همکاری سازمان فنی حرفه‌ای کشور، نیروی ماهر که به‌شدت مورد نیاز است را تربیت خواهیم کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: نیازمند ارتقا و بهره‌وری منابع و افزایش تولید با نیروی کار ماهر هستیم.

دکتر بازرگان با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری تولید، با ارتقای کیفی منابع انسانی و نقش موثر آموزش نیروی انسانی قابل دسترسی است گفت: در حوزه‌ی کشاورزی زیرساخت‌ها فراهم بوده اما به فضا و امکانات آموزشی کمتر توجه کرده‌ایم.  وی افزود: در دنیا وظایفی به بخش کشاورزی اضافه شده است از جمله، موضوع سلامت محصولات کشاورزی که مورد توجه قرار گرفته و باید برای سلامت‌محور کردن محصولات کشاورزی،  آموزش‌ها افزایش یابد، همچنین محدودیت‌های تولید و فرسودگی در منابع آب و خاک در حال حاضر از اهمیت زیادی در ادبیات جهانی برخوردار است و سایر کشورها در بعضی از مواقع محصول کشورهایی را که سبب فرسودگی منابع آب‌ و خاک خود می‌شوند را خریداری نمی‌کنند. بنابراین کشاورزان ما نیز باید آموزش‌های لازم را ببینند و بیش از پیش با مصرف نهاده‌ها، تخلیه آب و منابع زیرزمینی و سایر مسایل زیست محیطی آشنا شوند و آگاهانه با کمترین تخریب به تولید بپردازند که این مهم فقط از طریق آموزش‌های هدفمند امکان‌پذیر است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0