جمعه, 7 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۸/۰۵ 
  • تعداد بازدید : 73
  • کد خبر : ۲۲۶۵۶
پنجمین برنامه رویدادهای ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق كشاورزی با موضوع گندم آبی برگزار شد

پنجمین برنامه رویدادهای ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق کشاورزی با موضوع گندم آبی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی دکتر قاسمی رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس در پنجمین برنامه رویدادهای ملی ترویج نوآوری و تجارب موفق کشاورزی با موضوع گندم آبی که روز دوشنبه پنجم آبان ماه  سال جاری به‌صورت مجازی برگزار شد، دستاوردها و تجارب موفق کشت گندم آبی در استان فارس را تشریح کرد.

دکتر قاسمی ضمن تشکر از برگزاری این رویدادهای ملی گفت:  فرصت را مغتنم می‌شماریم و استان فارس را به‌عنوان قطب کشاورزی که همواره در تولید محصولات کشاورزی کشور پیشرو است معرفی می‌کنیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به اهمیت گندم برای کشور به سبب اینکه غذای اصلی مردم هست، اظهار داشت: گندم علاوه بر اهمیت غذایی که دارد،  یکی از گیاهانی است که منطبق‌ترین شرایط را با اقلیم کشورمان دارد.

دکتر قاسمی همچنین افزایش عملکرد گندم در استان فارس را هشتاد کیلوگرم به‌طور متوسط در سال اعلام کرد و گفت این افرایش عملکرد به مقوله‌هایی همچون نوع کشت، شرایط آب و هوایی، نوع رقم و.... بستکی دارد که در کلاس‌های آموزشی ترویجی این مسایل به کشاورزان ارایه شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان فارس با بیان اینکه ما در قالب طرح‌های مختلف مثل طرح یاوران تولید سعی کرده‌ایم دانش در هکتار را افزایش دهیم، اظهار کرد:  نگاه منسجم و یکپارچه و هماهنگ به تولید گندم و در نظر داشتن همه زوایای کار و مزایای کشاورزی حفاظتی که مدل ساده شده کشاورزی پایدار است، اقدامات مهمی مثل به‌نژادی و به‌زراعی با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشاورزی در پروژه گندم آبی و دیم در استان فارس انجام شده است که منجر  به دستاوردهای این پروژه در فاز توسعه در فصل زراعی ۹۹- ۹۸  در استان فارس شده است.

در ادامه نشست، مهندس سهرابی معاون طرح گندم  معاونت زراعت، با اشاره به اینکه کل تولید گندم در دنیا بیش از هفتصد میلیون تن هست و کشورهای صادر کننده اغلب اروپایی هستند، گفت: یکی از وظایفی که برعهده ما است رسیدن به خودکفایی در تولید گندم در کشور است.

وی افزود: گندم نقش کلیدی در امنیت غذایی در دنیا دارد. مصارف گندم زیاد و متنوع است. پروژه‌هایی در حوزه گندم تعریف شده که از مهمترین‌های آن‌ها، استفاده از بذور اصلاح شده جدید، بوجاری و ضدعفونی بذور قبل از کشت، تاریخ کاشت به‌عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های کشاورزی، استفاده از کارنده‌ها توسط کشاورزان، کشت روی پشته و بسترهای بلند در برخی استان‌ها، رعایت اصول کشاورزی حفاظتی و اصول تغذیه گیاهی، استفاده از سولفات روی و ترکیبات آهن، پروژه امنیت غذایی و گندم دیم و آبی را می‌توان نام برد. مهندس سهرابی با بیان اینکه کشاورزان برتر گندم آبی با عملکرد ۱۲/۵ تا ۱۳ تن در هکتار فعالیت دارند گفت: ورود پکیج دانش در مزرعه باعث این افزایش عملکرد شده است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0