چهارشنبه, 5 ارديبهشت 1403
Slogan
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۷/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 1611
  • کد خبر : ۲۱۰۸۶
روز مزرعه فرصتی برای انتقال دانش و جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی به بهره برداران بخش كشاورزی

روز مزرعه فرصتی برای انتقال دانش و جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی به بهره برداران بخش کشاورزی

فرآیند برگزاری "روز مزرعه" در مصاحبه اختصاصی روابط عمومی موسسه با رییس کمیته فنی زراعت دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی توصیف شد.


به گزارش کارشناس مسؤول روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در مصاحبه اختصاصی با مهندس ریحانی رییس کمیته فنی زراعت دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، برنامه روز مزرعه تشریح شد.

 مهندس ریحانی در پاسخ به سوال تعریف روز مزرعه گفت:

روز مزرعه موقعيتی است كه نمود عينی يک فعاليت يا يافته نوين علمی، توسط محقق در ايستگاه‌های تحقيقاتی يا در واحد تولیدی در معرض ديد بهره‌برداران، مروجان يا ساير افراد و واحدهای ذينفع قرار می‌گيرد.

هدف از برگزاری روز مزرعه چیست؟

ـ بهبود نگرش و آگاهی بهره‌برداران نسبت به پروژه‌ها و طرح‌های تحقيقاتی و ايجاد گرايش و جلب مشاركت بهره‌برداران نسبت به انجام طرح‌های تحقيقاتی كاربردی و تسهيل در كاربرد نتايج آن‌ها

ـ افزايش عمق و دامنه يادگيری بهره‌برداران از طريق حضور ايشان در جريان اجرای طرح‌های تحقيقاتی به جای انتقال يک جانبه يافته‌های تحقيقاتی

ـ آشنايی و آگاهی هر چه بيشتر مروجان با پروژه‌ها و طرح‌های تحقيقاتی جاری و در دست اجرای مؤسسات و مراكز تحقيقات ملی و استانی

ـ ايجاد ميل و رغبت به مطالعه و تحقيق در مروجان و كارشناسان ترويج

ـ ايجاد ميل و رغبت در محققان نسبت به انتقال دستاوردهای تحقيقاتی خود به بهره‌‌برداران و كارشناسان

ـ ارتباط بيشتر و فنی‌تر محققان، مروجان، كارشناسان اجرايي و بهره‌برداران و بهره‌گيری از يک روش كارآمد مناسب جهت بهبود اين ارتباط از طريق بازديد از روند اجراي طرح‌های تحقيقاتی، مزارع و نمايشگاه دستاوردها

ـ آگاهی محققان از مسائل و مشكلات بهره‌برداران و هدايت هر چه بيشتر طرح‌های تحقيقاتی كاربردی به سوی خواسته‌ها، مسائل روز و نيازهای واقعی بهره‌برداران

ـ آشنايی و آگاهی مسئولان و برنامه‌ريزان و تصميم‌گيران از دستاوردهای بخش تحقيقات و بهره‌گيری از رهنمودهای آن‌ها

مخاطبان چه کسانی هستند؟

از آنجا كه مباحث مطرح شده در روز مزرعه و نتايج حاصل از آن تأثير زيادی را در مديريت توليد در عرصه‌های توليدی خواهد داشت، لذا می‌بايست مخاطبان اين برنامه افرادی باشند كه ارتباط مستقيمی با عوامل توليد داشته باشند. بدين لحاظ این افراد جهت حضور در برنامه پيشنهاد می‌شود:

ـ بهره برداران

-   مروجان مسئول پهنه‌ها

ـ اعضاء تعاونی‌های توليدی مرتبط با موضوع با معرفي تعاونی مربوطه

ـ مددكاران و تسهیل‌گران پهنه

ـ نماينده یا کارشناسان معاونت و يا مديريت اجرايی

ـ رؤسای ادارات ترويج شهرستان

ـ كارشناسان موضوعی  پهنه ومراكز جهاد كشاورزی

روش اجرا به چه صورت می‌باشد؟

اين برنامه هم با توجه به ماهيت آن و به تبعيت از برنامه مركز، حتی‌المقدور بايستی با رعايت استاندارد‌های اجرايی  توسط مراکز تحقیقاتی یا مدیریت هماهنگی ترویج استان‌ها و یا توسط بخش خصوصی صورت گيرد.

لذا به جهت تقويت بخش‌ها ی غیر دولتی لازم است اين امر با تاييد سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبيعی استان صورت پذيرد.

موضوع‌های برنامه روز مزرعه را بیان کنید؟

-         اجرای برنامه به صورت ملی و منطقه‌ای و با موضوع‌های اولويت‌دار وزارتخانه صورت می‌گيرد.

-         مكان اجرای برنامه روز مزرعه در يكی از واحدهای توليدی بهره‌برداران،مراکز يا ايستگاه‌های تحقيقاتی در نظر گرفته می‌شود.

-         مخاطبان در سه سطح ملی و منطقه‌ای، استانی و شهرستانی كه با موضوع برنامه ارتباط كاری داشته باشند، انتخاب می‌شوند.

-         زمان اجرای برنامه منطبق با فعاليت و يا مراحل كشت  محصول مرتبط می‌باشد.

-         موضوع‌های ارایه شده در برنامه در نهايت در كار گروه‌های متفاوت، نحوه برنامه‌ريزی و اجرای آن و چگونگی برخورد با محدوديت‌ها و موانع اجرايي توسط مدعوين بررسی و در نهايت به يک برنامه اجرايی مدون ختم می‌شود.

-         موضوع ارایه شده در برنامه در يک پانل تخصصی به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و مدعوين نظرات و ايده‌های خود را بيان می‌كنند.

استان‌ها برای  اجرای برنامه (استانی و شهرستانی) با توجه به سياست دولت و برنامه توسعه کشور به شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی كه به تاييد نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبيعی استان رسيده باشند، می‌توانند واگذار کنند.


امتیاز :  ۴/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.10.0
    V6.1.10.0